Пътуване и документи
В Малайзия може да се влиза с международен паспорт, валиден минимум 6 месеца към датата на влизане в държавата. На български граждани не са необходими визи, ако посещението е под 90 дни. Преди пристигане трябва да се попълни MDAC формуляр.
Малайзийската цифрова карта за пристигане (MDAC) е нов онлайн формуляр, въведен като част от Плана за либерализиране на визовия режим на Малайзия. Считано от 1 януари 2024 г., от всички пътници се изисква да представят своята MDAC карта 3 дни преди да пристигнат в Малайзия, с изключение на: тези, които преминават транзитно през Сингапур; постоянни жители на Малайзия; притежатели на Автоматизирана система за освобождаване от Малайзия (MACS); притежатели на дипломатически и официални паспорти.
Кликнете тук, за да кандидатствате за MDAC.
Визите са необходими само за пътувания над 90 дни. Ако пътуването ви надвишава 90 дни, държавата предлага възможност за електронна виза. От пътуващите се изисква да попълнят онлайн заявление, чрез което кандидатстват за виза за влизане в Малайзия. Електронните визи биват връчени след попълване на формуляра за кандидатстване.
В България може да се влиза с международен паспорт, валиден минимум 6 месеца към датата на влизане в държавата. На малайзки граждани не са необходими визи, ако посещението е под 90 дни.
През 2025 година, Европейската комисия ще въведе система за електронно потвърждение за посетители от трети страни (ETIAS). На тези посетители ще им бъде предоставен безвизен достъп до страните членки на Европейския съюз (EC) и до тези на територията на Шенген. Системата цели да подобри вътрешната сигурност на ЕС и да ограничи незаконната имиграция. ETIAS не е заместител на визата, но кандидатстването за системата ще бъде задължително за пътуващите малайзийци към България. Съгласно ETIAS, тези посетители ще преминат през допълнителни проверки за сигурност, преди да им бъде разрешено да влязат в ЕС.
Малайзийски паспорт
(Всички въпроси, свързани с паспорти, трябва да бъдат отнесени към посолството на Малайзия в Букурещ – Румъния. Почетното консулство на Малайзия в България не може да издава малайзийски паспорти)
Препоръчваме Ви да подновите паспорта си шест (6) месеца преди изтичането му.
Паспортът е доказателство за малайзийско гражданство. Всеки гражданин на Малайзия в чужбина трябва винаги да има валидно доказателство за гражданството си. Животът е непредсказуем, възможно е да се наложи внезапно пътуване до Малайзия. Много по-добре е да подновите паспорта шест (6) месеца предварително, вместо да се тревожите за подновяване на паспорта си или този на детето Ви при спешни случаи. Възрастните, които чакат повече от пет години, не могат да подновят паспорт с изтекъл срок на валидност. Ще трябва да кандидатствате лично и да заплатите допълнителна такса.
Ако нямате валиден малайзийски паспорт по основателна причина и се налага да пътувате по спешност, посолството е в състояние да издаде спешно свидетелство валидно само за еднопосочно пътуване до Малайзия, при много специфични и ограничени обстоятелства. Лошото планиране на бизнес или лично пътуване не представлява спешен случай. Моля, изпратете имейл на mwbucharest@kln.gov.my и mwbucharest@itcnet.ro, като включите следната информация:
Ще получите отговор в рамките на три (3) работни дни. Има вероятност да няма възможност за отговор на всички заявки. По тази причина е важно да планирате пътуванията си добре и предварително.
Не може да се удължи срока на валидност на паспортите. Ако Вашият паспорт има валидност по-малко от шест месеца, ще трябва да кандидатствате за нов паспорт.
След като паспортът е обявен на посолството за изгубен или откраднат, той незабавно и автоматично се анулира, за да не бъде използван от недобросъвестни пътници. Дори ако възстановите паспорта си, той трябва да бъде заменен, тъй като ще изпитате значителни трудности, ако се опитате да пътувате с него.
Посолството ще Ви уведоми по имейл след като получи паспорта Ви от централния имиграционен отдел на Малайзия в Путраджая. Трябва да посетите нашия уебсайт, за да проверите приемното време на посолството и графика за официалните празници преди да дойдете да вземете паспорта си.
Можете да ангажирате куриер да вземе новия Ви паспорт или да упълномощите някого да го вземе от ваше име, като изпратите имейл на mwbucharest@kln.gov.my или mwbucharest@itcnet.ro и съобщите името, типа на идентификацията и идентификационния номер, които посоченото лице ще представи. Той / тя трябва да представи:
Ако имаме някакви съмнения относно валидността на документа за упълномощаване, кандидатът ще трябва да отиде да вземе паспорта си лично.
Паспортите за непълнолетни могат да бъдат взети от един от техните родители, законни настойници или упълномощено лице. Не е задължително непълнолетният кандидат да ходи в посолството.
Кандидатстване за VISA
(Всички въпроси, свързани с VISA, трябва да бъдат отнесени към посолството на Малайзия в Букурещ – Румъния. Почетното консулство на Малайзия в България не може да издава VISA)
Не. Изисква се от кандидатите за виза да си определят час в Посолството и да подадат заявлението си на място. Възможно е да бъде проведено интервю.
Да. Ако кандидатът за виза не може да я подаде/вземе лично, се изисква оригинално упълномощение, подписано от него.
Да. Необходими са потвърждение за резервация на полет и хотелска резервация в хода на процеса на издаване на визата, но консулският служител може да поиска всякакви други документи след подаване на заявлението.
*Не купувайте потвърдените билети преди да получите визата си! Възможно е да станат неизползваеми поради забавяне или отказ на визата.
Нужни са поне 2-3 работни дни за обработка. Може да отнеме повече време, ако се изисква допълнителна документация.
*НЯМА спешна услуга за обработка на визи, трябва да кандидатствате за визата си своевременно преди да влезете в Малайзия.
Валидността на визата е 90 дни от датата на издаване на еднократна виза / виза с референтен номер.
Не можем да разкрием причината за отхвърлянето. Ако молбата Ви е била отхвърлена, можете да кандидатствате отново след шест (6) месеца от датата на отхвърлянето.
*Моля имайте предвид, че може да Ви бъде отказан достъп, ако влизате в Малайзия за краткосрочен престой, но общата продължителност на престоя Ви в Малайзия надвиши 180 дни за една година.
Не, няма да се изисква да плащате такси за виза, ако визата не е издадена.
Гражданите на Малайзия, притежаващи биометрични паспорти, отговарящи на ICAO стандарта за документи, не се нуждаят от виза за влизане в България (както и Румъния, Гърция, Молдова) за кратък престой, не повече от 90 дни, ако целта на посещението им е туризъм, транзит, бизнес среща, посещение на приятели и роднини в България (или Румъния, Гърция, Молдова).
Тези, които планират да останат повече от 90 дни, за да работят или учат в България, Румъния, Гърция и Молдова, трябва да получат виза преди да влязат в страната.
Ако желаете да работите / учите в Малайзия е нужно получаващата малайзийска фирма или институция да кандидатстват за разрешение от Ваше име в имиграционния отдел на Малайзия.
След като бъдете одобрени, ще трябва да се свържете с посолството на Малайзия в Букурещ, Румъния, за да кандидатствате за виза с референтен номер.
Програмата “ Malaysia My Second Home ” (MM2H), въведена от правителството на Малайзия, позволява на чужденци да пребивават в страната за продължителен период. През годините визата се превръща в популярен избор за емигранти и пенсионери. Въпреки това, през 2024 г. бяха въведени значителни актуализации, които промениха критериите за допустимост и структурата на програмата.
Програмата MM2H вече включва три нива: Сребърно, Златно и Платинено, като всяко от тях предлага специфични предимства и е насочено към различни профили на кандидатите. Всяко ниво е свързано с определени финансови изисквания, такси за участие и други условия, които кандидатите трябва да изпълнят. Освен това, всички заявления вече трябва да се подават чрез одобрени MM2H агенти, които са задължени да преминат през процес на повторно лицензиране съгласно новите регулации.
Повече информация може да откриете тук:
https://www.imi.gov.my/index.php/en/main-services/malaysia-my-second-home-mmh2-en/
Брак
Немюсюлмански брак може да бъде регистриран в посолството на Малайзия в Букурещ, при условие, че поне единият човек от двойката е гражданин на Малайзия. Регистрацията на брака трябва да се извърши в рамките на шест (6) месеца след брачната церемония.
За сключването на брак между мюсюлмани (в случай, че поне единият е гражданин на Малайзия) в чужбина, бракът трябва да бъде регистриран в Религиозната служба след завръщането на двойката в Малайзия.
*Моля имайте предвид законите на Шариата и изискваниата на отделните държави за регистриране на мюсюлмански бракове в чужбина, преди да сключите такъв.
Спешна помощ
Посолството на Малайзия в Букурещ ще реагира на извънредна ситуация, която има потенциал да застраши безопасността или живота на граждани на Малайзия, т.е. природно бедствие, граждански вълнения или война. Ето защо е важно да се регистрирате в най-близкото посолство, за да са наясно с Вашето присъствие.
Само до известна степен. Служителите в консулството или Почетният консул могат да Ви помогнат да намерите местни болници, лекари или медицински служби, но медицинските сметки трябва да бъдат поети от Вас / Вашето семейство. Освен това служителите могат да информират Вашето семейство или приятели вкъщи, че имате нужда от спешна медицинска помощ и да Ви помогнат да получите пари, изпратени от дома, ако е необходимо. Посолството или Почетното консулство не плащат болнични или медицински разходи от Ваше име.
Да. Ако сте ограбен/а, нападнат/а или жертва по друг начин на насилие в чужда държава, трябва да се свържете с Посолството или Почетното консулство възможно най-скоро. Служителите могат да Ви свържат с нужните хора:
Посолството и Почетното консулство не могат:
Много неопитни пътници смятат, че ако бъдат арестувани в чужбина, статутът на чуждестранен гражданин автоматично ще ги защити. Това не е така. Когато пътувате в чужбина, Вие се подчинявате на местните закони и ако ги нарушите, може да се наложи да понесете съответните последствия.
Посолството, обаче, може да Ви асистира при правни проблеми в чужбина. Помолете местните власти да уведомят Посолството възможно най-бързо.
Консулският персонал може:
Посолството, обаче, не може:
Консулска помощ
Малайзийските мисии в чужбина предоставят следната консулска помощ:
След като бъдат официално информирани за ареста на малайзийски граждани, служителите могат да:
В случай на смърт на малайзийски гражданин в една от страните, за които Посолството е акредитирано, Посолството и Почетното консулство са готови да помогнат на роднините да върнат тленните останки на починалия обратно в Малайзия. Разходите, обаче, трябва да бъдат поети от роднините.
Почетните консули на Малайзия не са дипломати. Те са граждани на приемащата държава и се избират от Правителството на Малайзия, с цел да се грижат за делата на малайзийските граждани. Също така те представляват общи, културни и икономически интереси на Малайзия, които са в компетенцията им.
Една от основните роли на Почетния консул е да предлага помощ на гражданите на Малайзия. Поради политиката на Министерството на външните работи на Малайзия и недипломатическа позиция на консулите, тя обаче е много ограничена.
Почетни консули на Малайзия
Почетният консул може:
Да предоставя съвети във връзка с местната полиция и медицинските системи, както и насоки за правните процеси и процедури в страната.
Почетният консул не може:
Гореспоменатите ситуации изискват да се обърнете към посолството на Малайзия в Букурещ, Румъния.